Thursday, June 11, 2020

KANDACE SPRINGS · THE WOMAN WHO RAISED ME


Label: Blue Note
27 March 2020

Desde el primer segundo del nuevo álbum de Kandace Springs, mientras esas notas de bajo cálidas y pulsadas a mano llenan el aire, sabes que has llegado a algo diferente. Y una vez que comienza a cantar, bueno, está bastante claro que The Women Who Raised Me existe aparte de las reglas normales que rigen el espacio, el tiempo y el talento. Mientras que el LP Indigo de 2018 encontró a la cantante y pianista de Nashville utilizando una producción moderna para adaptar el sonido a nuevas formas de género en colaboración con Karriem Riggins, este conjunto se adhiere sónicamente al jazz mientras Springs viaja de un lado a otro a lo largo de un siglo de música. Si bien la sensación es tan rica y compleja como la voz de nuestra anfitriona, el concepto es simple. Springs versona a las mujeres que la inspiraron mientras crecía, dando su propio giro a las canciones asociadas con una docena de las mejores vocalistas femeninas de todos los tiempos: Ella Fitzgerald, Roberta Flack, Astrud Gilberto, Lauryn Hill, Billie Holiday, Norah Jones , Diana Krall, Carmen McRae, Bonnie Raitt, Sade, Nina Simone y Dusty Springfield.

Madrid 2019. © followme876.com
Por supuesto, primero querrás pasar un momento agradable con The Women Who Raised Me. Si bien el proyecto fue personal, para Springs, también es un escaparate íntimo de sus habilidades. Producido por Larry Klein, que también produjo el álbum Soul Eyes de Springs en 2016, el álbum captura a Springs en el estudio con una banda en la que todos tienen vínculos con los artistas honrados aquí: el guitarrista Steve Cardenas (Norah Jones), el bajista Scott Colley ( Carmen McRae) y el baterÍa Clarence Penn (Diana Krall). Tocaron en vivo, subrayando el poder de la voz y las manos de Springs, así como su don para moverse entre las entonaciones y legados de los cantantes mientras se quedaban, como sus heroínas lo querrían.

Cuando Springs era una talentosa pianista preadolescente sin planes de cantar, su padre, el cantante de sesión de Nashville Scat Springs, le deslizó una copia de Jones 'Come Away With Me. Puso el CD mientras hacía las tareas domésticas y, "Cuando" The Nearness of You "apareció, me congelé", dice Springs. "Pensé,‘ ¡Eso es lo que quiero hacer! ". Así que, por supuesto, esa canción llegó a The Women Who Raised Me. Pero también, la verdadera Norah Jones también lo hizo. Intercambian versos como anillos de humo en "Angel Eyes" de Ella Fitzgerald mientras Steinway de Jones baila con Wurly de Springs.

Jones no es la única invitada. Es el bajo de Christian McBride el que inicia el LP, de hecho, en la versión oscilante de Springs "Devil May Care" de Diana Krall. Springs se sintió atraída al instante por la elegante interpretación y el canto sencillo de Krall. Scat también la convirtió en Nina Simone, eventualmente. En poco tiempo, estaba tan inspirada por el espíritu de Nina como su arte. En honor a su amor compartido por la música clásica, Springs incorpora Moonlight Sonata en su versión conmovedora de “I Put a Spell on You”, mientras David Sanborn toca el saxo alto.

Por supuesto, con un álbum llamado The Women Who Raised Me, sería negligente no hablar de la madre de Springs, Kelly. Mientras papá arreglaba para que ella aprendiera de profesionales como los hermanos Wooten, mamá en realidad condujo a la joven Kandace hacia y esas lecciones en la camioneta familiar mientras sintonizaba la estación local de easy listening. Ahí es donde escuchó por primera vez a Dusty Springfield (la interpretación de Springs de "What Are You Doing the Rest of Your Life" es rica en angustia y drama) y, muchas veces, el mencionado éxito de Bonnie Raitt. Ella aprendió
Madrid 2019 ©followme876.com
esto último en su adolescencia, mientras trabajaba en un hotel local.

En ese momento, la carrera de Springs estaba llamando. Evan Rogers y Carl Sturken de SRP (que descubrieron a Rihanna) le habían ofrecido un contrato de producción, pero Scat era cauteloso. Cuando Springs comenzó a considerar otros caminos, fue su madre quien la alentó a no dejar la música e incluso se coló en el teléfono de Scat para contactar a Rogers. Esa asociación llevó a Springs a Nueva York y Blue Note, pero antes de que ella se fuera de casa, cada una de estas mujeres le había mostrado algo vital: Astrud Gilberto con su "tono tan aireado y puro" ("Gentle Rain"). Carmen McRae, cuyo "sentido de la armonía es más profundo que el de cualquier otro cantante de jazz" ("Solitude"). La extraña habilidad de Sade para transmitir emociones poderosas ("Pearls"). Las texturas vocales de Lauryn Hill y la independencia de la "reina de las divas" ("Ex-Factor").

Pero incluso cuando se sienten esas poderosas influencias, y los músicos como el trompetista Avishai Cohen; la flautista Elena Pinderhughes y el saxofonista tenor Chris Potter aparecen: The Women Who Raised Me sigue siendo la visión inconfundible de Springs. Ese hecho se vuelve especialmente claro durante el pareado final. Primero, Springs y su banda logran un ritmo suave con su versión de "Killing Me Softly" de Roberta Flack. Pero a medida que la canción se acerca a su fin, nos invitan a un gigantesco final psicodélico desplegable, que prepara el escenario para el minimalismo necesario de la próxima canción. El cierre es "Strange Fruit". Por esto, solo Springs y su confiable Rhodes, llorando todo ese dolor y belleza, recordándonos el peligro mortal inherente en olvidar nuestro pasado.

The Women Who Raised Me es una cruda y real carta de amor entre ella y sus ídolos. El resto de nosotros somos afortunados de que nos lo deje escuchar.

bluenote.com


From the first second of Kandace Springs‘new album — as those warm, hand-plucked bass notes fill the air — you know you’ve arrived at something different. And once she starts singing, well, it’s pretty clear The Women Who Raised Me exists apart from the normal rules that govern space, time, and talent. While 2018’s Indigo LP found the Nashville singer-pianist using modern production to bend sound into new genre forms in collaboration with Karriem Riggins, this set adheres sonically to jazz while Springs travels back and forth across a near-century of music. While the feel is as rich and complex as our host’s voice, the concept is simple. Springs covers the women who inspired her while she was growing up, putting her own spin on songs associated with a dozen of the greatest female vocalists of all-time: Ella Fitzgerald, Roberta Flack, Astrud Gilberto, Lauryn Hill, Billie Holiday, Norah Jones, Diana Krall, Carmen McRae, Bonnie Raitt, Sade, Nina Simone, and Dusty Springfield.

Madrid 2019 ©followme876.com
Of course, you’ll want to spend some quality time with The Women Who Raised Me first. While the project was personal — practically a calling — for Springs, it’s also an intimate showcase for her abilities. Produced by Larry Klein — who also produced Springs’ 2016 album Soul Eyes — the album captures Springs in the studio with a spare but able band who all have ties to the artists honored here: guitarist Steve Cardenas (Norah Jones), bassist Scott Colley (Carmen McRae), and drummer Clarence Penn (Diana Krall). They played live, underscoring the power of Springs’ voice and hands, as well as her gift for moving between singers’ intonations and legacies while staying herself — as her heroines would want it.

When Springs was a gifted preteen pianist with no plans to sing, her father, Nashville session singer Scat Springs, slid her a copy of Jones’ Come Away With Me. She put the CD on while doing chores, and “When ‘The Nearness of You’ came on I froze,” Springs says. “I was like, ‘That is what I want to do!'” So of course, that song made it onto The Women Who Raised Me. But also, the actual Norah Jones did too. They trade smoke-ringed verses on Ella Fitzgerald’s “Angel Eyes” as Jones’ Steinway dances with Springs’ Wurly.

Jones isn’t the only guest. It’s Christian McBride’s bass that kicks off the LP, in fact, on Springs’ swinging cover of “Devil May Care” by Diana Krall. That one was also part of her dad’s informal chops-building curriculum after he brought home a secondhand upright piano when she was 10. Springs was instantly drawn to Krall’s elegant playing and unfussy singing. Scat turned her onto Nina Simone too, eventually. “I didn’t like her voice at first,” Springs admits. “It seemed strange, but it was so unique and haunting that I kept coming back.” Before long, she was as inspired by Nina’s spirit as her art. In honor of their shared love for classical, Springs incorporates Moonlight Sonata into her rousing version of “I Put a Spell on You,” as David Sanborn blows fiery alto sax.

Of course, with an album called The Women Who Raised Me, we’d be remiss not to talk about Springs’ mother, Kelly. While Dad arranged for her to learn from pros like the Wooten brothers, Mom actually drove young Kandace to and from those lessons in the family van while tuned into the local easy listening station. That’s where she first heard Dusty Springfield (Springs’ rendition of “What Are You Doing the Rest of Your Life” is rich with heartache and drama) and, many times over, the aforementioned Bonnie Raitt hit. She learned the latter in her late teens, while she was working at a local hotel.

At that point, Springs’ career was calling. She’d been offered a production deal by Evan Rogers and Carl Sturken of SRP (who discovered Rihanna), but Scat was wary. As Springs began to consider other paths, it was her mom who encouraged her not to quit music, and even snuck into Scat’s phone to get Rogers’ contact. That partnership brought Springs to New York and Blue Note, but before she left home, each of these women had shown her something vital: Astrud Gilberto with her “tone that’s so airy and pure” (“Gentle Rain”). Carmen McRae, whose “sense of harmony is deeper than any other jazz singer’s” (“Solitude”). Sade’s uncanny ability to transmit powerful emotion (“Pearls”). Lauryn Hill’s vocal textures and “diva queen” independence (“Ex-Factor”).

But even as those mighty influences are felt — and players like trumpeter Avishai Cohen; flutist Elena Pinderhughes, and tenor saxophonist Chris Potter pop in — The Women Who Raised Me remains unmistakably Springs’ vision. That fact becomes especially clear during closing couplet. First, Springs and her band strike up a mellow groove with their take on Roberta Flack’s “Killing Me Softly.” But as the song nears its end, we’re treated to a gigantic unfurling psychedelic finale, which sets the stage for the next song’s necessary minimalism. The closing number is one that truly cannot be followed: “Strange Fruit.” For this, it’s just Springs and her trusty Rhodes, crying out all of that pain and beauty, reminding us of the mortal danger inherent in forgetting our past.

The Women Who Raised Me is a raw and real audio love-letter between her and her idols. The rest of us are just lucky she let us listen in.

bluenote.com



Buy the album in all stores

Tracklist:

1. Devil May Care (Feat. Christian McBride)
2. Angel Eyes (Feat. Norah Jones)
3. I Put A Spell On You (Feat. David Sanborn)
4. Pearls (Feat. Avishai Cohen)
5. Ex-Factor (Feat. Elena Pinderhughes)
6. I Can't Make You Love Me (Feat. Avishai Cohen)
7. Gentle Rain (Feat. Chris Potter)
8. Solitude (Feat. Chris Potter)
9. The Nearness Of You
10. What Are You Doing The Rest Of Your Life
11. Killing Me Softly With His Song (Feat. Elena Pinderhughes)
12. Strange Fruit